ROZPOCZĘCIE BUDOWY/
Po 7 miesiącach projektowania przez nasze biuro projektowe, w sierpniu br. rozpoczęła się budowa nowoczesnej szkoły w stylu skandynawskim, która potrwa około dwóch lat. Szkoła będzie zlokalizowana w miejscowości Baranów w województwie wielkopolskim. Powierzchnia zabudowy wynosi 4971 mkw.
Projektowany obiekt nawiązuje skalą (niski, dwukondygnacyjny ), zwartą bryłą (powielenie układu zwartych kamieniczek z rynku w Baranowie), estetyką (zastosowanie naturalnych elewacyjnych materiałów: drewno, cegła klinkierowa, tynk, wysokie dachy) do historycznej zabudowy miejscowości Baranów. Nowoczesny, estetyczny, w skali zabudowy miejscowej obiekt buduje ład przestrzenny oraz tożsamość miejsca.
EKOLOGICZNE ROZWIĄZANIA
Proekologiczne rozwiązania projektowe takie jak zielone atrium, przedszkolny ogródek warzywno – owocowy, energooszczędne technologie, uczą jak należy dbać o środowisko naturalne. Projektowany obiekt jest nie tylko przyjazną, nowoczesną strefą do nauki dla przedszkolaków i uczniów jest również strefą integracji dla społeczności lokalnej. Dzięki ogólnodostępnej sali sportowej, siłowni, sali fitness, nowoczesnemu placu wielofunkcyjnemu oraz możliwości swobodnej aranżacji holu głównego na galerie sztuki, lokalny mini teatr itp stworzone zostało centrum życia kulturalnego i społecznego miejscowości Baranów.
Projektowany budynek składa się z czterech podstawowych stref funkcyjnych (połączonych ze sobą): strefa przedszkolna, strefa kuchenno, administracyjna, strefa dydaktyczna (klasy 1-3 oraz klasy 4-6/8), strefa sportowa (sala sportowa, siłownia, sala fitness, szatnie oraz pomieszczenia socjalne).
Strefa przedszkola została zaprojektowana tak by główne sale przedszkolne w naturalny sposób były połączone z holem głównym oraz z przestrzenią zewnętrzną – zapewnić to mają duże kurtynowe przeszklenia. Obszerny hol główny ma pełnić funkcje nie tylko komunikacyjną ma być również dodatkową salą edukacyjno – zabawową. Przedszkole jest funkcyjnie połączone z częścią edukacyjną oraz sportową.
Hol główny z paradnymi schodami (siedziskami) oprócz typowej funkcji komunikacyjno – rekreacyjnej dzięki systemowi ścianek przesuwnych oraz materiałowej ruchomej kurtynie może być wykorzystywany jako wielofunkcyjna nowoczesna sala na przykład jako sala wystawiennicza (galeria prac uczniów), jako dodatkowa klasa lekcyjna, aula czy jako mini sala teatralna.
„ZIELONA KLASA”-ATRIUM
Sercem strefy dydatktycznej jest atrium – ogród atrialny. Wszyskie pomieszczenia edukacyjne, biblioteka rozmieszczone są wokół strefy atrium. Tutaj przecinają się wszytkie szlaki komunikacyjne – uczniowie są skazani na siebie (sami się integrują). Atrium zaprojektowane jest jako dodatkowa zielona klasa ekologiczno – edukacyjna. Zielone atrium działa relaksacyjnie, uspokajająco na uczniów. Każdy blok edukacyjny zaprojektowany jest na podobnym schemacie – otwarte bezpieczne szatnie, atrialny bardzo dobrze doświetlony ciąg komunikacyjny (z niszami w formie siedzisk), sale lekcyjne, toalety. Czytelny, powtarzalny schemat ułatwia odnajdywanie się uczniów w przestrzeni. Wszystkie strefy dydaktyczne są bezpośrednio połączne z blokiem sportowym. Pomiędzy blokami edukacyjnymi klas 1-3 oraz klas 4-6 zaprojektowano pokój nauczycielski.
Cały artukuł znajduje się na portalu propertydesign.pl